Blizzard er et kvalitetsstempel
Blizzard begynte i det forsiktige, når det kommer til utviklingen av gode spill, og selskapet har vært med siden utviklingen av hjemmedatamaskiner for vanlige forbrukere. Begynnelsen var beskjeden med enkle spill, som animert sjakk, utviklet for Amiga, Commodore 64, eller Macintosh, i den tidlige tiden hvor systemene lå i kamp mot hverandre.
Den første større hiten hadde selskapet med et spill som i dag er gått i glemmeboka, nemlig Lost Vikings, som ikke er episk bra, men som var et bra spill i sin tid.
Rekordspillene, som derimot ble minneverdig, og starten på en suksesshistorie, er en spoof på fantasy-verdenen til Tolkien. Det begynte kanskje som mer humoristisk, men det endte med at disse spillene ble tatt på alvor. Warcraft: Orcs and Humans kom ut i 1994, og var en instant hit. Lost Vikings II fra 1995, var derimot en billig flopp. Samme året kom spin-offen av Warcraft, Warcraft II: Tides of Darkness, som igjen ble en suksess. Deretter fulgte først Diablo, og deretter StarCraft, og et Warcraft II som man faktisk kunne linke på. Selskapet satte opp egne servere, hvor brukerne kunne logge seg på for å spille mot hverandre, og skapte på det viset en lojal fan-base.