Lite støtte for helnorske spill
Selv om Norge er et viktig marked for spill-produsenter, er det likevel få produsenter som tar seg bryet med å oversette dataspill til norsk språk. Dertil er det dyrt å utvikle egne norske spill på norsk språk. På den ene siden er ikke dette et problem. De fleste som spiller dataspill, forstår også nok engelsk for å spille spillene som de ønsker, eller de lærer seg engelsk ganske raskt.
På den andre siden, blir det ikke mye bra spill av eventuelle små offentlige overføringer, med retningslinjer som følger med. Det beste vi egentlig burde håpe på, er at vi får nye spillutviklere, som lager spill som skal komme ut internasjonalt, men som i tillegg får betalt for å lage versjoner på norsk språk, som så kan markedsføres i Norge. Spillet som snudde denne trenden er selvfølgelig Funcom sitt World of Conan, som faktisk viste at norske dataspill kan konkurrere med store internasjonale selskaper, selv om Conan ikke snakker norsk.
I 2016 ble det til sammen delt ut 5 millioner kroner til utvikling av norske spill, noe som ikke er å forakte, men samtidig må vi ha i tankene at det kan koste opptil kr 30 000 000, å utvikle et bra dataspill. De fire selskapene som fikk støtte, fikk altså dekket rundt 1/30 av det en spillutvikling koster. Dertil kan det nevnes at spillene lages som engelske versjoner også, og at de skal selges internasjonalt når de blir ferdige. Dertil har regelverket i EU gjort det vanskelig å kun fremme norske spill på norsk språk
De fire spillene som mottok støtte heter derfor Moons of Madness, Draugen, The Last King, som på norsk kalles for birkebeinerne, samt HCA, et spill om forfatteren Hans Christian Andersen.
Spesielt Draugen virker som et lovende norsk prosjekt, hvor man blir tatt med til eventyrtiden i Norge, i en setting som gir oss et innblikk i det norske bondesamfunnet, og hvordan folk levde i Norge da industrisamfunnet møtte på bondesamfunnet og overtroen. Det hele minner også om hva man tidligere har kunnet oppleve i Elder Scrolls serien, med en fantastisk grafikk, men og med et autentisk norsk landskap. Ellers kan man si at det også er blitt hentet inspirasjon fr H.P. Lovecraft sitt univers, og den stemningen som dataspillene på emnet tidligere har skapt.